کد مطلب:233466 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:167

ابر مرد توانمند
«الامام كامل الحلم مضطلع بالامامة» در ادامه حضرت علیه السلام امام را با تعبیر حلم مجسم توصیف می فرمایند و چنین ادامه می دهند كه امام در تحمل سنگینی بار امامت قوی است.

زندگی پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام از این بعد بسیار قابل تأمل است. این عزیزان در مسأله ی تبیین دین و حفظ اصل آن، اجرای احكام و اصلاح امور مسلمین،قدرت و قوت امامت را به اثبات رساندند. در مدت بیست و سه سال دوران بعثت، پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله بیش از همه ی پیامبران رنج كشیده و گرفتار اذیت و آزار شدید مخالفان گردید، به طوری كه فرمود: هیچ پیامبری در راه ابلاغ رسالت مانند من آزار ندید [1] .

اما در عین حال، پیامبر سنگینی بار نبوت را به دوش كشید و بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله تحمل این بار سنگین بر دوش اوصیاء ایشان قرار داشت و ایشان نیز در تحمل آن بسیار قوی بودند، چنانكه درباره ی حضرت رضا علیه السلام آمده است: علی (امام رضا)، ولی و ناصر من است. كسی كه سنگینی بار نبوت را به دوش او گذارده و او را به قدرت و شوكت بیازمایم.... [2] .

بنابراین یكی دیگر از ویژگیهای امام آن است كه تحمل سنگینی بار امامت بسیار قوی است. فرازی از زیارت امامان در این زمینه قابل تأمل است:



[ صفحه 141]



... و بر مسؤولیت سنگین امامت قیام كردی و همانند مقام نبوت در شكیبایی و كوشش و خیرخواهی بندگان خدا و حلم ورزی و گذشت از خطای مردم تلاش كردی. در برپایی عدل میان بشر و انصاف در قضاوت از هیچ كوششی فرو گذار نكردی و با دلایل صادق و راه گویا بر امت اتمام حجت نمودی و آنها را از روی حكمت رسا و پندهای نیكو به درگاه خدا دعوت نمودی... [3] .


[1] بحارالانوار 56 / 39.

[2] كمال الدين 28 / 1، حديث لوح فاطمه عليهاالسلام.

[3] مفاتيح الجنان، زيارت جامعه ي ائمه معصومين عليه السلام.